Dobre, je pravda, že o technické smery nie je taký enormný záujem ako kedysi, neznamená to ale, že budeme nútiť decká maturovať z predmetu, ktorý nenávidí trúfam si povedať, viac než osemdesiat percent študentov! Drzosť najhrubšieho zrna! Tie deti na gymnáziách makajú, ak by nemakali, nepreliezali by. Viem to, sama som bola študentkou gymnázia. Našťastie v roku 2002, lebo ak by návrh o prijímaní prešiel, nedostala by som sa tam a už vôbec by som nezmaturovala z matematiky! Nebola by som teraz absolventkou vysokej školy, možno by som sa našla v technickom či remeselnom smere, ale prudko o tom pochybujem.
Niekde som počula názor, že matematika je základ všetkého, a to, že sa zle vyučuje, je už druhá vec. No dobre, ale preboha živého, jedna vec priamo súvisí s tou druhou! Nás učil na gympli každý rok matiku niekto iný. Tá posledná pani profesorka ale vynikala. Prišla na hodinu, napísala na tabuľu nadpis dnešného učiva a jeden príklad. Spýtala sa či rozumieme, a priznávam, ja som sa prihlásila s tým, že nerozumiem. Že mi to skrátka nie je jasné, nech prosím poskytne ešte jeden príklad a potom si začneme prepočítavať nejaké cvičenia. Odfúkla si, nadvihla obočie a pred celou triedou som si vypočula, že tomu aj tak neporozumiem, že som už raz taká, nech si rátam doma. A bolo vybavené.
Mojou doménou bola slovenčina, eseje a referáty som robila aj z nepovinného čítania. Áno, bola som študentkou gymnázia, ktorá mala rada iba niektoré predmety. Dnes sa totiž predpokladá, že na gymnáziách sú študenti, ktorí majú rovnako radi biológiu aj literatúru. Ale nie je to pravda. Vzídu z nich ekonómovia, režiséri, vedci, aj etnológovia. Nedá sa povedať, že každý z nich bol jednotkár, nedá sa poslať na gymnáziá decká len s dobrými známkami - tie ani zďaleka neurčujú inteligenciu ani iné hodnoty. Sú zrkadlom len toho, ako dobre vedia bifľovať a ako krásne sa vedia pchať do riti učiteľom. Nie sú odrazom osobnosti. To, že pán Čaplovič chce na gymnáziách len tých so skvelým priemerom a rád by zaviedol povinnú maturitu z matematiky, je podľa kolosálna hlúposť. Ale ak teda chce silou mocou dosiahnuť to, že na gymnáziách nebude nikto, to sa mu asi podarí. Poznám totiž asi len jedného človeka, ktorý by úplne dobrovoľne s plnou vážnosťou maturoval z matematiky.